La kvardekkvara ĉapitro NEGROJ
Ju plu ni penetris la Sudajn ŝtatojn, des pli ofte ni vidis diversajn
obstaklojn por negroj. Estis apartaj necesejoj “por la koloruloj”,
specialaj benkoj en busa haltejo aŭ aparta ejo en la tramo. Ĉi
tie estis eĉ specialaj preĝejoj por blankaj baptistoj kaj por nigraj
baptistoj. Kiam eta baptista dio
post iom da jaroj vizitos teron, por likvidi helpantajn unu al la alia sovetajn
ateistojn, li estos tre kontenta de siaj preĝejoj en Sudo de Usono.
Lasante Nov-Orleanon ni ekvidis
grupon da negroj, kiuj drenis marĉojn. Laboron ili faris per plej
primitiva rimedo. Negroj
havis nenion, krom fosilojn.
-Ĝentlemanoj! - diris s-ro
Adams. –Tio devas esti por vi precipe interese. Simplaj fosiloj en la lando de
grandega meĥanizado! Ne, ne, ĝentlemanoj. Estus stulte opinii, ke en Usono mankas maŝinoj
por drenado de marĉoj. Sed laboro de tiuj homoj estas preskaŭ vana.
Nia plua kurso pasis laŭ
bordo de Meksikia golfo, tra ŝtatoj Luiziano, Misisipo kaj Alabamo. Tiujn ŝtatojn ni traveturis dum
unu tago kaj haltis en Florido. Poste el Florido – al bordo de Atlantiko, al Georgio, poste tra Suda
Karolino, Norda Karolino kaj Virginio – al Vaŝingtono.
La unuan parton de nia vojo laŭ
bordo de Meksikia golfo ni traveturis tre rapide. Usona tekniko denove frapis
niajn imagajn kapablojn. Post uzinoj de Ford, la digo en Bouldero, la sanfranciskaj
kaj novorleana pontoj estis malfacile mirigi nin per io ajn. Sed en Usono ĉio
okazas ebla. Batalo kontraŭ akvo – jen pri kio okupiĝas ĉi tie
tekniko. Tutajn dekojn da mejloj etendiĝis alterne pontoj kaj moleoj. Iufoje
ŝajnis, ke nia limuzino estas motora boato, ĉar ĉirkaŭe,
kion kapablis vidi la okulo, estis sole akvo, super kiu mirinde troviĝis
larĝa betona ŝoseo. Poste aperis nova ponto, poste nova moleo, kaj
denove ponto. Kiuj fortoj, kioma mono estis necesaj, por tion ĉi konstrui!
Plej mirinda estis tio, ke distance de dudek mejloj de ĉi tie pasis
perfekta paralela fervojo, kaj nia ŝoseo, kies konstruado estis monda
teknika atingo kaj postulis centojn da milionoj dolaroj, ne estis tro necesa. Evindentiĝas,
ke dum tempo de “prosperado” la ŝoseon oni konstruis por allogi ĉi
tien turistojn. La bordon de Meksikia golfo kovris kajo longa je kelkaj centoj
da mejloj. Bedaŭrinde ni ne enskribis ekzaktan longon, sed ni ĝuste
memoras – kelkaj centoj da mejloj. Malfacile kredi tion, sed ni tutan tagon aŭtis
preter la maro disigita de ni per solida kaj bela kajo.
Ni tranoktis en eta havena urbo
Pensakolo, en Florido. Tutan nokton pluvis. Nia limuzino staris sub la ĉielo,
kaj matene ni neniel sukcesis funkciigi la motoron. S-ro Adams paŝis ĉirkaŭ
la maŝino kaj, svingante la brakojn, parolis:
-Nian baterion diablo
prenis! Nian baterion diablo prenis!
Pluvo tre perpleksigis
s-ron
Feliĉe, diablo ne prenis
nian baterion. Simple, iomete malsekiĝis la dratoj, kaj post kiam ili
resekiĝis, la motoro ekfunkciis.
-Ĝentlemanoj! - diris s-ro
Adams rigardante la malhelan ĉielon. - Mi petas vin, estu kiel eble plej
singardemaj. Prokrastu
ni forveturon. Ĉu eble denove pluvos?
-Kaj ĉu ne repluvos? - diris
s-ino Adams. –Ja ni ne estu ĉi tie en Pensakolo tutan vivon.
-Ho, Bekio, vi ne scias, kio
estas Florido. Ĉi tie estas tre ŝanĝiĝema kaj danĝera
klimato, kaj ĉio povas okazi.
-Sed kio povas ĉi tie okazi?
-Ne, serioze, Bekio, vi rezonas,
kiel eta knabino. Ĉi tie ĉio povas okazi.
-Limokaze, se ni trafos pluvon,
ni aŭtos sub pluvo.
Ni ĉiuj tre volis plej baldaŭ
forveturi, tial ni ne obeis s-ron Adams, sed uzante trankvilan periodon, ekmoviĝis
plu, preter la golfo, laŭ novaj pontoj kaj moleoj. Post unu horo de nia
forveturo el Pensakolo, ni trafis tropikan ŝtormon (pli ĝuste, ĝi
estis subtropika ŝtormo, sed tiam ĝi ŝajnis al ni tiel terura,
ke ni opiniis, ke ĝi estas la tropika). Estis ĉio, kiel en verkaĵoj
de Ĵulo Vern (NB. Verne, Jules , granda franca verkisto), - tondro, fulmo kaj falanta el la ĉielo
akvo, kiel Niagaro. Nun ĉie estis akvo. Ni aŭtis vidante preskaŭ
nenion. Foje akvofalo estis tia densa, ke ŝajnis – ni aŭtas laŭ
fundo de Meksikia golfo. Dum ĉiu tondrofrapo s-ro Adams saltis kaj
murmuris:
-Jes, jes, ĝentlemanoj. Kviete…
Kviete.
Li, sendube, timis, ke la
limuzinon trafos fulmo.
Ni volis halti kaj atendi finiĝon
de ŝtormo, sed ni timis, ke akvo trafos la motoron kaj la baterion reale
“diablo prenos”. Ni tremante rememoris gazetajn artikolojn pri uraganoj en
Florido kaj fotojn de elŝiritaj kun radikoj gigantaj arboj kaj forĵetitaj
de reloj trajnoj.
Tamen, ĉio, samkiel en
libroj de Ĵulo Vern, finiĝis bone.
Ni tranoktis en urbo Talahasio
(
En Georgio estis multaj
arbaroj. Ial la Sudaj negraj ŝtatoj ĉiam ŝajnis al ni
Negroj trafis pli ofte, iufoje
kelkajn horojn ni vidis neniun blankulon, sed en urbetoj regis blankulo, kaj se
negro vidiĝis ĉe vilao kovrita per hedero en “la rezidanta parto”, do
nepre kun broso, sitelo aŭ sako, kiuj indikis lian apartenecon al
servistaro.
Alta nivelo de usona vivnormo ne
tute konkeris la Sudajn ŝtatojn. Ĝi, certe, penetris tre
malproksimen, - sudaj Ĉefstratoj, farmaciejoj, kvadratetoj da butero dum
tagmanĝo kaj matenmanĝo, mekanikaj bilardoj, maĉgumoj, gazolinaj
stacioj, ŝoseoj, “T-ostaj stekoj” (T-bone steaks), junulinoj kun hararanĝoj
de kinosteloj kaj reklamaj plakatoj neniel distingiĝas de la orientaj,
okcidentaj kaj nordaj kvadratetoj da butero, junulinoj, ŝoseoj kaj
plakatoj; sed en la Sudaj ŝtatoj estas io sia, unika, io mirinde ĉarma,
varmeta. Ĉu, naturo? Povas esti, parte naturo ankaŭ. Ĉi tie
forestas katizaj palmoj kaj magnolioj, la polurita suno, kiel en Kalifornio. Tamen
ĉi tie forestas sekeco de dezerto, kiu foje sentiĝas tie. La sudaj ŝtatoj
estas lando de rustikaj pejzaĝoj, arbaroj kaj tristaj kantoj. Sed, certe, naturo
ne estas ĉio.
Animo de la Sudaj ŝtatoj
estas homoj. Kaj ne
blankuloj, sed nigruloj.
Ni haltis en Ĉarlstono
(
Negroj estas talentaj. Blankuloj
volonte aplaŭdas ilin, kvankam rigardas ilin kiel suba raso. Oni favore
permesas negrojn esti artistoj. Evidente, kiam la nigrulo estas sur la estrado
kaj blankulo estas en loĝio, li povas rigardi la nigrulon desupre, kaj
memamo de sinjoro ne suferas.
Negroj estas impresemaj.
Blankuloj rilatas al tio ironie kaj opinias, ke negroj estas stultaj. Efektive!
Por bone komerci necesas nenia impreseco.
Parolante nun pri blankuloj, ni
konsideras sudajn ĝentlemanojn, kaj ne sole ilin, sed ankaŭ ĝentlemanojn
el Nordo, kiujn infektis psikologio de sklavoposedo. Ni ankaŭ volas diri,
ke ne ĉiuj homoj de Sudo konsideras negrojn subuloj, sed, bedaŭrinde,
tiuj konsistigas plimulton.
Negroj havas abundan imagan
kapablon.
-Nu, certe, - parolas suda ĝentlemano,
kies imagon tutan tagon plenigas sola bela sonĝo – miliono da dolaroj, - ja
li estas absoluta idioto!
En ĉiuj filmoj kaj vodeviloj
negrojn oni prezentas kiel komikaj personoj ludantaj malspritajn, sed bonkorajn
servistojn.
Negroj ŝatas naturon. Kiel
ceteraj artistaj uloj, ili estas kontemplemaj. Sudaj ĝentlemanoj tion tiel
eksplikas. Negroj, laŭ ilia opinio, estas pigraj kaj ne kapablas je
sistema laboro. Ĉi tie oni nepre rakontas okazon, kiam negro, perlaborinta
kvin dolarojn, sekvonttage kune kun sia nigra junulino (girl), iris al la arbaro
aŭ al la rivero. Post tio oni faras la profundpensan konkludon, aŭ
kvazaŭ teorian pravigon de ekspluatado de la nigra homo:
-Por li ne gravas salajro,
tutegale li vivos kiel porko. Tial necesas salajri lin
Fine negroj estas impetemaj. Ho! Ĉi
tie suda ĝentlemano iĝas grave maltrankvila. Li jam eltiras
revolveron “colt”, ŝnuron kaj pecon da sapo. Li jam preparas lignofajron.
Li iĝas subite nekredeble nobla kaj suspektema. Ja negroj, laŭ lia
opinio, estas seksaj krimuloj. Ilin necesas simple pendumi.
Negroj estas sciavidaj. Ĉi
tie suda ĝentlemano vidas mil motivojn. Klara afero – ili estas simple
impertinentuloj kaj senpardonindaj homoj. Ili eniĝas en fremdajn aferojn. Ĉie
ili ŝovas siajn nigrajn nazojn.
Samtempe, suda ĝentlemano
opinias, ke negroj tre amas lin. En kinodramoj pri vivo de bienuloj nepre ĉeestas
olda grizhara negro, adoranta sian sinjoron, por kiu li pretas fordoni sian
vivon.
Aĥ, se suda ĝentlemano,
favora spektanto aŭ partoprenanto de linĉado, komprenus subite, ke
por plena centprocenta humaneco, al li mankas ĝuste tiuj, mokitaj negraj
ecoj! Kion li tiam dirus?
De negroj oni deprenis ŝancon
de evoluado kaj perfektiĝo. Por ili en urboj estas vakaj nur laborlokoj de
pordistoj kaj liftistoj, kaj en hejmlando, en la Sudaj ŝtatoj, ili estas
senrajtaj kamplaboristoj humiligitaj ĝis stato de hejmaj bestoj, - ĉi
tie ili estas sklavoj.
Kaj tamen se oni deprenu de Usono
negrojn, ĝi kvankam iĝos iomete pli blanka, sed verŝajne iĝos
pli enua dudekoble.
Ni kutimiĝis inviti en nian
limuzinon ĉiujn veturpetantojn atendantajn okazon ĉe vojo. Jam
proksime de Vaŝingtono, en Norda Karolino, ni kunprenis apud malnova
gazolina stacio dekokjaran junulon el tendaro “CCC” (NB.Civilian Conservation
Corps, Civila Korpuso de Konservado). Tiujn tendarojn aranĝis Rusvelt por
senlaboraj junuloj komence por ses monatoj, - ĉar li esperis ĉesigi
senlaborecon dum ses monatoj, - sed poste evidentiĝis, ke ĉesigi
senlaborecon tiel facile ne eblas, - la tendarojn oni restigis por
nedeterminita tempo. La junulo volis traveturi ok dek mejlojn, por atingi sian
hejmurbon Elizabettaŭnon (Elizabethtown). Estis sufiĉe malvarma
pluvo. La junulo tute ŝrumpis en siaj somera ĉemizo de kakia koloro
kaj feltoĉapelo kun larĝaj randaĵoj kaj truetoj.
Nia lasta veturpetanto iomete
varmiĝis ene de la limuzino kaj komencis respondi niajn demandojn. Li
aldonis nenion al aperinta ĉe ni imago pri ordinara usona junulo - parolema,
aplomba kaj nescivolema.
Lia historio estas kutima. Lia
patro estas farmulo, kies aferoj pasas malbone. La junulo finis mezlernejon. Por
aniĝi kolegion mankis mono. Li ekserĉis laboron. Li fiaskis. Tiam li
aniĝis “CCC”. Tie li kune kun ceteraj junuloj purigas arbarojn, fosas
kontraŭfajrajn kanalojn. Oni bone ilin nutras, vestas kaj donas tridek
dolarojn monate (kvin dolarojn enmane, kaj dudek kvin – al gepatroj). Fakte,
tio estas subvencio. Kio okazos poste - li ne scias. Li scias nur, ke li estas
juna, sana, lia haŭto estas blanka, li ludas bazopilkon. Tio signifas, ke ĉio estos en
ordo –“all right” – kaj iel reboniĝos. En lia kapo forestas nebulo. Male, absoluta
klereco. Sed, plimulton de niaj demandoj li ne sukcesis respondi. “Mi tion ne
scias”. Tamen, kiam demando estis komprenebla por li, li respondis tuj, sen
meditado, per jam preta formulo, ŝajne kutima en familio de lia patro-farmulo
en urbeto Elizabettaŭno.
-Ĉu vi tamen deziras aniĝi
kolegion?
-Certe. Kvankam mi konas junulojn
kun diplomoj en poŝoj, kiuj migras ene de la lando serĉante laboron,
tamen diplomita fakulo pli facile povas fari karieron.
-Kiuj studaĵoj en kolegio
vin interesas?
-Kiel kiuj? Tiuj, kiujn oni
studas tie.
Ni veturis preter negra vilaĝeto.
Ĝi apartenis al sama normo de negra mizero. Trovi en ĝi bonan negran
domon estus same strange, kiel ekvidi malbonan vojon.
-Domojn de negroj oni povas
distingi de domoj de blankuloj, - diris nia kunvojaĝanto ridetante.
-Ĉu ĉiuj negroj
vivas tiel malbone?
-Certe, ĉiuj.
-Nu, jen vi elkreskis en Sudo. Diru
al ni, ĉu vi konas almenaŭ unu riĉan negron?
La junulo pensis iom da tempo.
-Ne, mi konas neniun, - respondis
li finfine.
-Kial do? Ĉu negroj
estas mallertaj laboristoj?
-Ne, ili scipovas labori.
-Ĉu eble ili estas
malhonestaj uloj?
-Kial malhonestaj? Mi bone konas
negrojn. Negroj estas bonaj homoj, inter ili estas bonaj futbalistoj.
-Kiel tial okazis, ke ĉiuj
negroj estas malriĉaj?
-Tion mi ne scias.
-Ĉu via patro konas iujn
negrojn?
-Ni konas multajn negrojn.
-Ĉu vi bone rilatas al ili?
-Certe.
-Ĉu vi venigus iun negron al
manĝotablo de via familio?
La junulo ekridis.
-Ne, tio ne eblas.
-Kial?
-Ĉar. Negro kaj blankulo ne
povas sidi kune ĉe la tablo.
-Nu, kial do?
-Evidente, vi venis el Nov-Jorko!
- diris la junulo.
Al sudaj loĝantoj Nov-Jorko ŝajnas
ekstremo de libera pensado kaj radikalismo.
-Nun diru al ni jen kion. Ni
traveturis kelkajn negrajn ŝtatojn kaj iufoje vidis sufiĉe belajn
negrinojn. Ĉu vi povus ekami negrinon?
-Jes, tio eblas, - diris la
junulo, post ioma meditado, - tio povus okazi. Efektive, inter kolorulinoj iufoje
renkontiĝas belulinoj, precipe mulatinoj.
-Kaj se vi ekamus, ĉu vi
edziĝus?
-Nu, ne! Tio absolute ne eblas.
-Kial?
-Tio ne eblas.
-Se vi ekamus tre forte. Aŭ blanka junulino ekamus
negron kaj edziniĝus al li. Ĉu?
La junulo eksvingis la brakojn.
-Ne, tuj evidentiĝas, ke vi
venis el Nov-Jorko.
-Kaj kio? Tiun negron, verŝajne,
oni pendumus?
-Mi opinias, ke okazus io simila.
La junulo longe kaj gaje ridis.
Nian konversacion ni
enskribis absolute precize.
Ne nur ĉi tie, sed en
Nov-Jorko mem, pri kiu la suda junulo parolis kun teruro, preskaŭ ne eblas
ekvidi negron en restoracio, kinejo aŭ preĝejo. Nur kiel kelnero aŭ pordisto.Ni vidis en
granda novjorka halo “Karnegi”
(Carnegie Hall) en koncerto de negra kantistino Mariano Anderson centon da
inteligentaj negroj sidantaj en galerio kiel tute separa grupo.
Certe, laŭ usonaj leĝoj,
kaj precipe en Nov-Jorko, negro rajtas sidiĝi ĉiuloke inter
blankuloj, viziti “blankan” kinejon aŭ “blankan” restoracion. Sed li mem
tion neniam faros. Li tre bone scias, kiel finiĝas tiuj eksperimentoj. Lin,
kompreneble, oni ne batos, kiel en Sudo, sed liaj pliproksimaj najbaroj pleje
tuj demonstre eliros, - tio okazos sendube.
Laŭ leĝo, negroj estas
liberaj civitanoj de Unuiĝintaj Ŝtatoj, sed en Sudo de ili laŭ
diversaj pretekstoj oni deprenas voĉdonan rajton, kaj eĉ en Vaŝingtono
mem, en tiu konstruaĵo, kie oni verkis la leĝojn, estis jena okazo.
Negron Deprist (DePriest) ĉikaganoj
elektis kiel kongresano. Li
sidis kune kun afliktiĝintaj blankaj kongresanoj dum sesioj de la Ĉambro
de Reprezentantoj. Tamen tio ne estis ĉio. Tiu nigra persono kune kun sia
asistanto alkutimiĝis viziti la manĝejon de Kongreso. Oni ne rajtis
lin elpeli, kaj silentajn demonstrojn li tute ignoris. Finfine oni elpensis
neordinaran decidon – ĉesigis funkciadon de la manĝejo. Plene ĉesigis
funkciadon de la manĝejo de Kongreso, por ke la negro ne povu manĝi
tie kune kun blankaj personoj.
-Jen, jen, ĝentlemanoj, - diris
s-ro Adams, post kiam ni alveturigis la junulon el “CCC”, - mi rakontu al vi
rimarkindan historion pri miaj amikoj el insulo Trinidado. Tie loĝis
konata usona familio. Ili decidis translokiĝi al Nov-Jorko. Tiutempe mi
intencis lasi Nov-Jorkon por unu jaro kaj volis proponi mian loĝejon al
ili. Mi sciigis posedanton de la domo pri novaj loĝantoj kaj forveturis. Kiam
mi revenis post unu jaro, la posedanto atakegis min apenaŭ ne per pugnoj. “Tio
estas malbeleco! –kriis li. - Mi neniam pensis, ke vi min tiel malnoble damaĝis!”
Mi tre ektimiĝis kaj ekpensis pri eblaj kialoj de lia kolero. “Mi ne
komprenas, kio estas mia kulpo?” –demandis mi la domoposedanton. ”Vi venigis
mian domon la negrojn”, - traĝemis li. “Sed bonvolu, - diris mi, - mi
venigis miajn amikojn el insulo Trinidado. Ili estas blankuloj, samkiel vi kaj
mi. Ili loĝis tie dek tri jarojn kaj nun revenis Usonon”. –“Aĥ, kial
vi tuj ne sciigis min, ke viaj amikoj loĝis en insulo Trinidado! Mi tiam
ne permesis ilin venigi!” –“Kio okazis?” – demandis mi. “Okazis tio, ke ĉiuj
miaj loĝantoj unuvoĉe deklaras pri viaj amikoj, ke tiuj havas almiksaĵon
de negra sango. Inter ili estas avino, kies haroj estas tro krispaj. Tio estas
fakto. Unu loĝanto jam lasis mian domon. La ceteraj deklaras, ke, se mi
elpelos tiujn negrojn, ili rompos kontrakton kaj lasos la domon”. Ne, serioze, ĝentlemanoj, estus
stulte opinii, ke negroj bone loĝas en Nov-Jorko. En nia domo estas negro–liftisto, tio estas alia
afero.
En Norda Karolino iĝis pli
malvarme, kaj en Virginio ankoraŭ pli. Maldensa pluvo akvumis la karoserion
de nia limuzino tutan lastan tagon de nia vojaĝo. Ĝis Vaŝingtono restis lastaj mejloj,
kaj s-ro Adams timis, ke akvo ne komencus glaciiĝi. Jam ekvidiĝis
plakatoj kun reklamoj de vaŝingtonaj hoteloj.
-Stop! Stop! –ekkriis
subite s-ro Adams.
La maŝino haltis.
-Ĝentlemanoj! - solene diris
li. - Ĉu vi deziras scii, kio estas Usono?
Ni jesis.
-Tial rigardu.
Kaj s-ro Adams indikis
permane plakaton, preter kiu ni apenaŭ ne traveturis.
Ni ekvidis bildegon kun
ekstreme kortuŝa enhavo. Vidiĝis bela patrino, kvazaŭ Greto Garbo kun bela filino simila
tipon de Ŝirlio Templ (Shirley Temple) sur ŝiaj brakoj. Malantaŭe
staris mirinda anĝelo-gardanto kun la vizaĝo de holivuda kinoleŭtenanto
kaj kun grandaj flugiloj.
-Ne, ne, - kriis s-ro
Kiam ni estis enveturantaj Vaŝingtonon,
la rapidindikilo montris ekzakte dek mil mejlojn.
Ni lastfoje hurais.