La dekkvara ĉapitro
USONON ONI NE POVAS SURPRIZI
Kiam ni traveturis ĉirkaŭ
tridek mejlojn for de Skenektedio, s-ino Adams diris al sia edzo:
-Iĝis malvarmete. Surmetu vian
ĉapelon.
S-ro Adams iom da tempo turniĝis
sur la sidloko, iomete leviĝis kaj serĉis ĉirkaŭ si
permane. Poste li ĝeme kliniĝis kaj ekserĉis ĉe siaj piedoj.
Fine li turnis sin al ni.
-Ĝentlemanoj, - diris li
ploravoĉe, - bonvolu serĉi mian ĉapelon apud vi.
La ĉapelo forestis.
S-ino Adams haltis ĉe rando
de ŝoseo. Ni eliĝis kaj komencis diligente serĉi ĝin en la
limuzino kaj en valizoj. S-ro Adams eĉ batetis siajn poŝojn. La ĉapelo
malaperis.
-Intercetere, ĝentlemanoj,
- rimarkis s-ro
-Ĉu vere, vi
rememoras? - demandis lia edzino kun rideto, pro kiu s-ro Adams
ektremis. - Kia
mirinda memoro!
-Jes, jes, jes, tio estas
tute nekompreneble, - diris s-ro
-Vi forgesis vian ĉapelon
en Skenektedio! - ekkris la edzino.
-Ne, Bekio, ne! Ne parolu tiel:
forgesis en Skenektedio! Oh, ne. Mi ne povas trankvile aŭskulti, kiam
vi
parolas pri tio, ke mi forgesis la ĉapelon en Skenektedio. Ne, serioze,
ne
eblas tion konfirmi!
-En tiu kazo, kie ĝi estas?
-Ne, Bekio, nu kiel mi povas
respondi, kie ĝi estas?
Li elpoŝigis naztukon kaj
komencis viŝi la kapon.
-Kio estas tio? - demandis
s-ino Adams.
-Tio estas naztuko, Bekio!
-Tio ĉi ne estas naztuko,
sed buŝtuko. Donu ĝin al mi. Efektive, la buŝtuko kun inicialoj
de la hotelo. Kiamaniere ĝi trafis vian poŝon?
S-ro Adams turmentiĝis. Li
staris apud la limuzino, levinte kolumon de sia palto, kaj senpacience
movis siajn
piedojn. Sur lian kalvon falis pluvglutoj.
Ni komencis emocie diskuti pri
okazinta situacio. Klariĝis, ke lastfoje la ĉapelon oni vidis hodiaŭ
matene, en hotela restoracio. Ĝi kuŝis sur seĝo apud s-ro Adams.
Dum matenmanĝo okazis granda disputo pri la itala-abisena milito.
-Evidente, ke tiam vi enpoŝigis
buŝtukon anstataŭ naztuko!, - supozis s-ino Adams.
-Oh, Bekio, vi ne devas tiel
paroli, - enpoŝigis buŝtukon. Ne, ne, tio estas senkompate.
-Kion ĉi-kaze nun fari? Ĉu
reveni por ĝi en Skenektedio?
-Tamen, ĝentlemanoj, - diris
s-ro Adams, jam iomete kvietiĝinta, - tio estos stulta ago, se ni
revenos
en Skenektedion. Jes, jes, ĝentlemanoj. Ĉu ni tion profunde
pripensis? Mia ĉapelo en 1930 kostis kvar dolarojn. Plus ĝia purigo
en 1933 - kvindek cendoj. Sume - kvar dolaroj kaj kvindek cendoj.
S-ro Adams eligis
krajoneton kaj komencis kalkuli.
-Mia ĉapelo nun valoras ne
pli ol unu dolaron kaj duonon. Distanco
ĝis Skenektedio kaj reen egalas sesdek mejlojn. Nia
limuzino per unu galjono da benzino traveturas ĉirkaŭ dekkvin
mejlojn, do ni perdos kvar galjonojn aŭ sesdek kvar cendojn. Plus
necesas
enkalkuli ekspluatadon de la aŭto, elspezojn por oleo kaj lubrikaĵo.
Serioze!
Oh, ne! Nia reveno estos stultaĵo.
S-ino Adams proponis ion
malsaman - elsendi la buŝtukon perpoŝte kaj samtempe peti hotelan
administracion elsendi la ĉapelon en Detrojton poŝtrestante, kiun ni
venos post du tagoj.
Dum nia matenmanĝo en
eta kafejo de urbeto Springfieldo aŭ Genevo, s-ro Adams foriris al
poŝto
kaj baldaŭ revenis, aspektante triumfe kiel homo plenuminta sian devon.
Pasis la tria tago de nia vojaĝo.
Monato, kiun ni travivis en Nov-Jorko, donis multajn impresojn, tamen,
ju pli
ni renkontis personojn kaj objektojn, des malpli komprenis Usonon. Ni
provis ĝeneraligi.
Kelkfoje dum tago ni ekkris:
-Usonanoj estas naivuloj, kiel
infanoj!
-Usonanoj bone laboras!
-Usonanoj estas granda nacio!
-Usonanoj estas avaraj!
-Usonanoj estas sensence
malavaraj!
-Usonanoj estas radikalemaj!
-Usonanoj estas senspritaj,
konservativaj, senesperaj!
-En Usono neniam okazos
revolucio!
-En Usono revolucio okazos post
kelkaj tagoj!
Fakte nia ĝeneraligo estis ĥaoso,
de kiu ni volus kiel plej baldaŭ liberiĝi. Kaj jen tiu memliberiĝo
iom post iom komenciĝis. Unu post la alia ekaperis diversaj flankoj de
usona vivo, kiuj estis nevideblaj ĝis nun en novjorka bruego.
Ni sciis, ke ne necesas hasti. Ankoraŭ
estas tro frue ion konkludi. Ni devas kiel plej multe observi.
Ni glitis laŭ la lando, kiel
laŭ ĉapitroj de ampleksa, alloga romano, premante sian senpaciencan
deziron informiĝi enfine de la libro. Ni komprenis: esenco estas ordo
kaj
sistemeco.
En elektra dometo de s-ro Ripli
ni komprenis, kio estas pablisiti, laŭruse - kvazaŭ reklamo. Ĝi
lasis nin neniam. Ĝi ĉirkaŭigis nin ĉiam.
Iufoje ni aŭtis kvin
minutojn nevidinte reklamojn de ambaŭ flankoj de ŝoseo. Tio estis
tiel mirinde, ke iu el ni ekkriis:
-Malaperis reklamoj! Rigardu -
kampoj estas, vilaĝoj estas kaj reklamoj forestas!
Tamen li estis grave punita pro
sia senkredeco pri potenco de usona pablisiti. Ankoraŭ ne finiĝis
lia diskurso, kaj subite el post ĝirejo de la ŝoseo renkonten al ni
alflugis tuta amaso da diversaj reklamoj.
Ne! Usonon oni ne povas surprizi!
Reklamo tiel profunde penetris la
usonan vivon, ke se iam usonanoj matene vekiĝus kaj ne ekvidus ĝin,
do tiam plejmulto el ili trafus en plej maloportunan situacion.
Ja tiam estus nekompreneble -
- Kiujn cigaredojn fumi?
- Kie aĉeti konfekcion?
- Per kiu trinkaĵo sensoifiĝi:
Koka-Kola aŭ Ĝinĝer- Ejl (Ginger Ale)?
- Kiun viskion drinki - Blanka
Ĉevalo (White Horse) aŭ Ĝoni Ŭoker ( Johnny Walker)?
-Kiun benzinon preferi: Ŝell
(Shell) aŭ Standard Ojl (Standard Oil)?
-Je kiu Dio kredi: baptista aŭ
presbiteria?
Ne eblus simple decidi -
-Ĉu necesas maĉi gumon?
-Kiu filmo estas rimarkinda kaj
kiu estas reale genia produkto?
-Ĉu necesas eniri militmaran
floton kiel volontulo?
-Ĉu klimato en Kalifornio estas
salubra aŭ noca?
Kaj ĝenerale sen reklamo
okazus tio, kion ne scias eĉ diablo mem! Tiam ĉiu devus pripensi mem
siajn vivpaŝojn.
Ne, kun reklamo vivo estas pli
facila. Usonano ne bezonas ion ajn pripensi. Tiun lian funkcion prenis
al si
granda negocistaro.
Ne necesas decidi, kiun trinkaĵon
elekti.
Drink Coca - Cola (Trinku Koka
-Kola)!
Koka-Kola refreŝigas
sekan gorĝon!
Koka-Kola vigligas nervan
sistemon!
Koka-Kola alportas utilon al
korpo kaj al patrujo!
Kaj, ĝenerale, tiu, kiu
trinkas Koka-Kola, obtenos bonan vivon!
Meza usonano, malgraŭ lia
ekstera aktiveco, reale estas tre pasiva persono. Al li necesas doni
ĉion
plene preparitan, kiel al kapricema edzo. Se vi diras, ke tiu trinkaĵo
estas plej bona, do tiam li trinkos nur ĝin. Sciigu lin, ke iu partio
promesas certan avantaĝon kaj li voĉdonos al ĝi. Kredigu lin, ke
tiu Dio estas vera kaj li kredos lin. Nur ne faru sole unu - ne igas
lin
pripensi ion dum nelaboraj horoj. Tion li ne ŝatas kaj al tio li ne
kutimiĝis.
Por tio, ke li fidu viajn vortojn, necesas ripeti ilin kiel plej ofte.
Sur tiu
bazo estas konstruita grava parto de la usona reklamo: negocia,
politika kaj ĉia.
Rezulte, reklamo insidas vin ĉie:
endome kaj ĉe gastigantoj, surstrate kaj dum veturo, en taksio, en
metroo,
en trajno, en flugmaŝino, en ambulanco ktp.
Ankoraŭ kiam ŝipo
Normandio albordiĝis al la novjorka haveno, tiam nian atenton altiris
du
objektoj. Unu estis malgranda, verda - statuo de
Libereco. La alia estis grandega,
impertinenta
panelo, kiu reklamis maĉgumon Rigli (Wrigley`s Chewing Gum). De tiam
pentrita sur afiŝoj verda muzeleto kun granda megafono sekvis nin dum
la
vojaĝo tra la tuta lando admonante, petegante, postulante, ke ni provu
maĉi
Rigli aroman, originalan, altkvalitan gumon.
La unuan monaton ni rezistis
firme. Ni ne trinkis Koka-Kola. Kaj ni ĝin ne trinkis preskaŭ dum
la tuta vojaĝo. Ankoraŭ kelkaj tagoj kaj ni estus jam en la oceano,
ekster
danĝero. Tamen reklamo nin finfine konkeris. Ni ne sukcesis en ekzameno
kaj provis la trinkaĵon. Ni rajtas nun sincere deklari: jes,
Koka-Kola
efektive refreŝigas gorĝon, vigligas nervojn, resanigas korpon,
mildigas animajn turmentojn kaj faras homon genia kiel Leo Tolstoj. Ĉu povus ni deklari ion alian , se reklamo
tion encerbigis dum tri monatoj, ĉiutage, ĉiuhore kaj ĉiuminute!
Pli terura, persista kaj aroga
estas reklamo de cigaredoj. Ĉesterfild
(Chesterfield), Kemel (Camel), Laki Strajk (Lucky
Strike) kaj ceteraj tabakaj specoj. Ilin oni reklamas kun tia
furiozeco, kiu
ekzistas nur en dancoj de derviŝoj aŭ ĉe festo ŝakhsej-vakhsej,
kies ĉeestantoj memforgeseme pikas sin per ponardoj kaj kovriĝas per
sango glorante sian Dion. Tutan nokton ardas super Usono flamaj
skribaĵoj,
tutan tagon blindigas okulojn koloraj afiŝoj: Plej bonaj en la mondo! Sekigitaj cigaredoj! Ili alportas bonŝancon!
Plej bonaj en la suna sistemo!.
Ĝustadire, ju pli ampleksa
estas reklamo, des malpli valora estas reklamata objekto. Nur vendo de
iu
bagatelaĵo povas kompensi elspezojn por ties freneza reklamo. Domoj de
usonanoj, iliaj vojoj, kampoj, arboj estas kripligitaj per tedaj
afiŝoj. Tamen
pro afiŝoj pagas ankaŭ aĉetanto. Al ni oni eksplikis, ke
boteleto de Koka-Kola kostanta kvin cendojn forprenas de fabrikanto
unu
cendon, por reklamo oni donas tri cendojn kaj kie malaperas la kvina
cendo ne
necesas skribi. Tio estas klara.
Fabrikantoj de rimarkindaj kaj
utilaj teknikaĵoj kaj komfortaĵoj, kiuj estas multaj en Usono, ne
povas tiel intense reklami siajn produktojn, kiel estas reklamata
bagatela maĉgumo
aŭ bruna viskio kun forta apoteka saporo kaj figusto.
Unufoje, traveturante iun
urbeton, ni ekvidis post drata bariero blankan, gipsan ĉevalon
starantan
sur verda herbejo, inter arboj. Komence ni opiniis, ke ĝi estas
monumento
omaĝe al iu ĉevalo, heroe pereinta dum la milito inter Nordo kaj Sudo
por liberigo de negroj. Ve, ne! Tiu ĉevaleto kun inspiraj okuloj
silente
memorigis al veturantoj pri ekzisto de unika viskio Blanka
ĉevalo(White
Horse), freŝiganta animon, plisaĝiganta junulojn kaj donanta konsolon
al olduloj. Pluan informon pri tiu mirakla drinkaĵo konsumanto povus
trovi
en Blanka taverno, situanta ankaŭ tie, en ĝardeno. En ĝi li
povus ekscii, ke la viskio kapablas ebriigi lin dum kvin minutoj, ke al
tiu,
kiu ĝin preferas, neniam adultas lia edzino kaj liaj filoj bonorde
maturiĝos
kaj eĉ trovos decan laboron (job).
Neordinareco de tiu reklama speco
konsistas el groteskaj trograndigoj, kapablaj provoki nur rideton de
aĉetanto.
Gravas, ke li tralegus informon. Tio sufiĉas. Iam ĝi komencos
rezultigi, kiel malrapida, orienta veneno.
Foje ni dum vojaĝo vidis
vagan cirkan pakaĵĉaron kun oritaj ornamaĵoj. Apud ĝi, ĝuste
sur ŝoseo dancis du grandaj pingvenoj kaj disdonis bombonojn okaze de
Kristnasko. Ekvidinte nian limuzinon ili komencis postkuri ĝin per
rulglitiloj. Al ni ili donis po unu longa dolĉaĵo, kvankam ni jam
delonge lasis infanaĝon. Ni, plezure surprizitaj, veturis plu kaj
ekrigardis la donacojn. Okazis, ke reale pakpapero havis reklamon de la
kompanio
Shell vendanta benzinon.
Reklamo iom malutilas vojaĝon.
En ĉiuj flankoj, en kiujn vojaĝanto direktas sian rigardon, troviĝas
nepre iu peto, postulo aŭ teda memorigo.
Se vi volas, ke oni fidus al
viaj vortoj, ripetu ilin kiel plej ofte. En malgranda orienta urbo,
kiun ni
traveturis, ĉiuj telegrafaj fostoj sur Ĉefa strato estis kovritaj per
tute samaj afiŝoj kun portreto de s-ro Jozefo A. Bolduin (Josef A.
Boldwin), kandidato por kongreso de la respublikana partio.
Oni reklamas ne nur vestojn,
kandidatojn, trinkaĵojn aŭ benzinon, sed eĉ tutajn urbojn. Staras
ĉe vojo kolosa panelo, dudekoble pli granda ol aŭto. Urbo Karlsbado
(Carlsbad), ŝtato Nova Meksikio (New Mexico) sciigas pri si mem jene:
Ĝis Karlsbado restas 23
mejloj. Bona vojo. Famaj mineralaj fontoj. [Usonano povas imagi, ke
temas pri
origina Karlsbado (NB. Ĝi situas en Ĉeĥio)]. Bonaj preĝejoj.
Teatroj (probable temas pri du kinejoj, en kiuj oni demonstras filmojn
pri
gangsteroj). Senpaga plaĝo. Luksaj hoteloj. Vizitu Karlsbadon!
La urbo estas ekinteresiĝinta
pri vizito de vojaĝanto, ĉar eble al li ne plaĉos famaj fontoj,
sed li nepre aĉetos iom da gazolino aŭ manĝos en la urbo kaj
sekve restigos kelkajn dolarojn por doni profiton al la urbo. Kaj povas
esti,
vojaĝanto vizitos iun karlsbadan preĝejon kaj do tio estos agrabla al
Dio.
Klerikoj ne apartiĝis de
laikaro. Tutan nokton lumas en Usono neonaj tubetoj kun skribaĵoj pri
preĝejaj
okazaĵoj. Unu preĝejo allogas per preĝeja ĥoro, la alia -
per lekcio pri sociologio. Inter la skribaĵoj estas jena sentenco,
prenita
el leksikono de iu spicvarejo: Aliru! Vi estos kontentigitaj per nia
servado!
Ni jam parolis, ke la vorto
pablisiti havas tre vastan sencon. Ĝi estas ne sole la reklamo mem,
sed
ankaŭ ĉiu mencio pri iu objekto aŭ persono. Se oni skribas pri
tio, ke iu estis sukcese kuracita kaj nun resaniĝas, do tio ankaŭ
estas pablisiti. Unu usonano envie diris al ni, ke Dio en Usono havas
grandan
pablisiti, ĉar pri li ĉiutage parolas kvindek mil pastroj.
Ekzistas ankoraŭ unu speco
de reklamo, kiun oni povas nomi kiel scienca-kleriga. Ĉevoje subite
ekaperas tuta serio da paneloj, kiu etendiĝis kelkajn mejlojn. Ĝi iom
similas iun demandaron. Egalaj flavaj tabeloj kun nigraj literoj
demandas vojaĝantojn.
Post ĉiu cento da futoj ili mem respondas. Temas pri tekstoj el Biblio,
pri anekdotoj, pri geografio kaj historio. Fine, kiam laca vojaĝanto
esperas ekvidi aliajn utilajn informojn, li vidas reklamon de iu sapo
por
razado, kaj kun abomeno sentas, ke ĝia nomo firme enigis lian memoron
por ĉiam.
Usonanon ĉiam ĉirkaŭigas
reklamo. Sed, eĉ kiam li rigardas en ĉielon, li ankaŭ vidas tie ĝin.
Flugmaŝinoj lerte skribas en helblua ĉielo vortojn, kiuj faras al iu
aŭ al io pablisiti.
Nia griza limuzino ruliĝis
plu kaj plu laŭ ŝtato Nova Jorko.
-Haltu! - ekkriis
neatendite s-ro Adams. - Ne, ne! Vi
devas tion ekvidi kaj enskribi en viajn agendojn.
La aŭto haltis.
Ni ekvidis sufiĉe grandan,
flavan panelon, kies tekston, ŝajne, elpensis iu usona filozofo:
Revolucio estas formo de regado ebla nur eksterlande.
S-ro Adams ĝuis.
-Ne, ĝentlemanoj!, - parolis
li.Vi tute ne komprenas, kio estas reklamo en Usono. Ho, ne! Usonano
kutimiĝis
fidi reklamon. Tion necesas kompreni. Jen, jen. Ĉi tie revolucio simple
ne
eblas. Tion prezentas kiel seneraran veron la vidita panelo. Jes, jes,
sinjoroj! Ne necesas disputi!
Tre originala ŝajnas
deklaro, ke revolucio estas formo de regado. Cetere, fakto de aperigo
de tiu
panelo supozas, ke estas homoj, kiujn necesas admoni, ke revolucio en
Usono ne
povas okazi.
-Ne, ĝentlemanoj, kiam vi
vidas, ke el tridek kvin paĝoj de dimanĉa revuo dudek kvin paĝojn
okupis reklamo, vi ne opiniu, ke ĝin neniu legas. Ho, ne! Estus stulte
tiel opinii. Ne ekzistas reklamo, kiun neniu bezonas.
Ni alveturis al Niagara akvofalo
vespere.
Aspergataj per akva polvo, ni
longe rigardis la akvofalon, ĵetantan de granda alteco milojn tunojn da
akvo, kiun ankoraŭ oni ne sukcesis verŝi en botelojn kaj vendi, kiel
plej refreŝiga, plej saniga trinkaĵo, kuracanta tiroidon, helpanta
pri studo de matematiko kaj kontribuanta por prospera spekulado.
S-ro Adams ion kriis, sed
bruego de la akvofalo surdigis lian voĉon.
Vespere, kiam ni forlasis
la urbon Niagaro, s-ino Adams haltigis la limuzinon ĉe trotuaro, por
demandi ĝustan vojon al Klivlendo (Cleveland), kiu situis sur nia vojo
al
Detrojto (Detroit). La strato
estis malplena, nur du maljunaj personoj, aspektantaj kiel laboristoj,
staris ĉe
lanterno. Kiam s-ro Adams komencis mallevi vitron de fenestro, ili
rapide
alproksimiĝis al ni, por ekscii, kion ni bezonas. S-ro Adams demandis
pri
necesa vojo al Klivlendo. Ambaŭ ekparolis kune. Iun tempon ni ne
sukcesis
ion ajn kompreni. Fine
unu ekkaptis iniciaton, flankenigis sian kamaradon kaj komencis
ekspliki al ni:
-Oho, Dio mia! Vojo al Klivlendo!
- parolis li emocie. - Ja mi naskiĝis tie! Do mi scias la vojon al
Klivlendo! Min vi povas fidi. Vi ricevis bonan ŝancon, kiam renkontis
min!
Li estis multe feliĉa helpi
al ni, tre energie eksplikis ĉiujn detalojn de veturado: kie necesas
ĝiri
dekstren kaj kie - maldekstren, kie manĝaĵoj kostas pli malkare.
Samtempe
lia kamarado apenaŭ ne ploris enviante, ke li ne povas same ion
ekspliki
kaj provis eniĝi la konversacion. Sed la klivlendano ne permesis al li
eĉ
enigi solan vorton. Kiam ni forveturis, li estis ĉagreniĝinta kaj
estis preta veturi kune kun ni ĝis Klivlendo mem, nur por tio, ke ni ne
perdu la ĝustan vojon.
Ili adiaŭiĝis kun tiu
potenca gud najt (good night), kvazaŭ ni estis ilia proksima
parencaro
forveturanta militi.