La trideksepa ĉapitro HOLIVUDAJ SERVUTULOJ
Ni sidis kune kun unu usona kinematografisto en malgranda holivuda kafejo ornamita, samkiel la multaj aliaj, en ia Bagdada stilo.
Estis varma decembra vespero, kaj
la eniraj pordoj estis larĝe malfermitaj. Seka vento frapis per folioj de la
surstrataj palmoj.
-Ĉi vi deziras scii, - parolis
la kinematografisto, - kial ni, kune kun nia mirinda tekniko, kun niaj talentaj
aktoroj kaj reĝisoroj, inter kiuj estas plej bonaj artistoj de la mondo,
kial ni, produktantaj iufoje bonegajn filmojn, kial ni tutan tagnokton filmas
niajn absurdajn, idiotajn filmojn, de kiuj spektanto iom post iom stultiĝas?
Ĉu vi tion deziras scii? Bonvolu, mi diru.
Li mendis pokaleton da ŝereo
(sherry).
Necesas rememori, kiu estis
negativa figuro en la malnova usona kinematografia dramo. Tiu preskaŭ ĉiam
estis la bankisto. En tiamaj kinodramoj li estis la kanajlo. Nuntempe, inter
mil filmoj produktitaj en Holivudo dum lastaj jaroj, vi trovos neniun bankiston
prezentitan kiel negativa persono. Nun li estas pozitiva bonkora, simpatia negocisto
helpanta al malriĉuloj aŭ al geamantoj. Tio okazis tial, ke nun
posedantoj de Holivudo estas bankistoj, grandaj kapitalistoj. Ili, komprenu vi
mem, ne permesas, ke ilin oni prezentis en filmoj kiel kanajloj. Mi diru al vi
pli. Usona kinematografio estas, ŝajne, sola industrio, en kiun
kapitalistoj venis ne nur por profito. Tio ne estas simple, ke ni produktas
idiotajn filmojn. Oni ordonas al ni ilin produkti. Holivudo intence plenigas
kapojn de usonanoj per siaj filmoj. Neniun seriozan problemon holivuda filmo
prezentas. Mi tion garantias. Niaj mastroj tion ne permesas. Tiu multjara efiko
jam donis terurajn fruktojn. Usonajn spektantojn oni malkutimigis mediti. Nun
ordinara kinovizitanto troviĝas sur tro malalta nivelo. Li malvolonte
spektos ion saĝan, anstataŭ frap-danca aŭ pseŭdohistoria
filmo. Tial pli enhavriĉaj eŭropaj filmoj havas ĉi tie mizeran distribuon.
-Mi rakontas al vi pri teruroj,
sed tio estas realo. Necesas multjara laboro, por restarigi guston de usona
spektanto. Sed kiu laboros por tio? Ĉu la posedantoj de Holivudo?
Nia konversacianto parolis tre
sincere. Evidente tiu ĉi subjekto turmentis lin seninterrompe.
-…Ĉi tie ja ekzistas
neniu sendependa homo, krom Ĉaplin. Ni servas al siaj mastroj kaj faras ĉion, kion ili ordonas. Vi povas
demandi, kiel tamen aperas kelkaj bonaj filmoj produktitaj en Holivudo? Ili
aperas spite al volo de la mastro. Tio estas hazarda sukceso, koncensio de la mastro
al servanto, por ke tiu ne ĉesigu sian laboron. Iufoje oni kaŝas
bonan filmon de la mastroj, por ke tiuj ne povu ĝin difekti. Ĉu vi
konas Ljuison Majlston (Lewis Milestone)? Kiam li filmis “En la ŭesta fronto daŭras kvieto” (All Quiet on the Western Front), li,
timinte la mastrojn, kiuj ofte alvenas scenejojn kaj ion rekomendas,
disvastigis onidiron, ke dum filmado okazas eksplodoj tre danĝeraj por
vivo. La mastroj ektimiĝis kaj vane ne maltrankviligis la ruzan reĝisoron
plu. Tamen ĝisfine kaŝi ĉion li ne sukcesis. Foje lin alvokis la
emociplena mastro kaj demandis:
-Aŭskultu, Ljuiso, oni
diras, ke via filmo havas malfeliĉan finalon. Ĉu tio ĉi estas
vero?
-Jes, tio ĉi estas
vero, - konfesis Majlston.
-Sed tio ĉi ne eblas! – ekkriis
la mastro. – La usona publiko ne spektos la filmon kun tia finalo. Necesas ĝin
ŝanĝi.
-Tamen la scenaro estas verkita
laŭ fame konata libro de Remark (NB.Remarque, Erich Maria, germana novelisto, aŭtoro de “Im Westen nichts Neues”), kiu havas ĝuste
tian finalon.
-Tion mi ne konas, - senpacience
diris la mastro, mi ne legis la libron de Remark kaj tio min ne koncernas. Sufiĉas,
ke ni elspezis multe da mono por rajto de surscenigo. Sed mi ripetas vin: la usona
publiko ne spektos vian filmon kun tia finalo.
-Bone, - diris Majlston, - mi ŝanĝos
finalon.
-Jen, tio estas admirinde! - ekĝojis
la mastro. – Kio do okazos fine de la filmo?
-Tre simple. Laŭ Remark la
militon gajnis francoj, kio okazis reale. Sed ĉar vi deziras alian
finalon, mi transdonos la gajnon al germanoj.
Tiu ĉi sprita respondo savis
la filmon. Ĝi
havis grandegan sukceson. Sed tio okazas tre malofte. Ordinare eĉ konata, eĉ fame konata reĝisoro
estas devigita fari ĉion, kion al li oni ordonas. Antaŭ iom da tagoj,
unu reĝisoro fame konata en la tuta mondo, prenis scenaron, kiu ekplaĉis
al li. Li jam kelkajn jarojn serĉis ion enhavriĉan por filmado. Imagu
vi liajn ĝojon kaj plezuron, kiam li ĝin finfine trovis! En filmo
devas ludi rolon Marleno Ditriĥ, la kinostelo de Holivudo. Ŝi
tralegis la scenaron kaj konkludis, ke roloj de ceteraj geaktoroj estas tro
grandaj kaj indas sukceson, sekve ili malfaciligos ŝian elstaron. Kaj
nekomparebla Marleno postulis, ke tiuj roloj estu reduktataj. Dramo estis plene
difektita. Reĝisoro rifuzis filmi laŭ difektita scenaro. Lia fameco
helpis al li eldiri tiun kuraĝan decidon kaj ĉesigi laboron, kiu
estas malagrabla por li. Samaj homoj en Holivudo estas nur unuoj. Konklude, la
stelo superis, ĉar por niaj mastroj stelo estas plej grava. La usona
publiko konas nomon de la stelo, sed ne la reĝisoro. Se sur afiŝo
estas la nomoj de Marleno Ditriĥ, aŭ Greto Garbo, aŭ Frederiko
Marĉ, la publiko tutegale alportos siajn milionojn en la biletkason, kaj
ne gravas, kiun bagatelon ludas tiuj rimarkindaj geaktoroj. Tamen finalo de tiu
historio estis tre simpla, - oni venigis alian reĝisoron, kiu ne rifuzas
ion ajn, por ne perdi laboron, kaj proponis filmi la difektitan scenaron. Tiu
malbenis sian mizeran faton kaj komencis “elpafi” la filmon.
Ĉu eble vi opinias, ke nin
direktas iuj kleraj kapitalistoj? Bedaŭrinde, ili estas plej ordinaraj
stultetaj dolarofaristoj. Vi, certe, konas “Metro-Goldvin-Majer”
(Metro-Goldwyn-Mayer, Inc.). Ties
studioj produktas ĉiujare amason da filmoj. Jen kion mi povas rakonti pri
maljuna Goldvin – posedanto de la kompanio.
Foje li venis al siaj konatoj kaj
gaje anoncis:
-Mia edzino havas tiajn belajn
brakojn, ke ili estas modelo por skulpti ŝian buston.
Oni diras ankaŭ, ke unu el
aktorinoj de Goldvin, kiu enspezas dek mil dolarojn semajne (steloj ricevas
tiom grandan honorarion ne pro iu filantropeco, sed pro tio, ke la mastro
enspezas almenaŭ samon semajne de ŝia ludado), invitis lin matenmanĝi
en ŝian kastelon, kiun ŝi sukcesis aĉeti en Francio. Antaŭ
matenmanĝo oni demonstris la kastelon al Goldvin. La oldulo atente palpis
silkajn tapetojn, tuŝis litojn, por esplori elastecon de risortoj, detale
pririgardis la defendajn turojn. Sed pleje li ekinteresiĝis pri la antikva
suna horloĝo. Post kiam oni eksplikis al li ĝian funkciadon, li
ekemociiĝis kaj ekkriis:
-Tio estas bonege! Kion sekvan
ili nun inventos!
Estas evidente, ke ni komunikiĝas
kun la profanaj personoj opiniantaj, ke la suna horloĝo estas la moderna
inventaĵo. Tia estas ties nivelo de scioj, nivelo de kulturo. Kaj tiuj
homoj ne sole investas monon por filmado. Ne, ili enmiksiĝas en ĉion,
enportas korektaĵojn, ŝanĝas scenarojn kaj instruas nin, kiel
necesas filmi. Nu, mi eldiris tiom da malagrablaĵoj, ke, ŝajne, sufiĉas.
Jen, kio! Enaŭtiĝu ni kaj veturu por freŝiĝi.
Ni ekveturis eksteren de la urbo
kaj trafis alternativan rezervujon, kiu debitas akvon al Losanĝelo, kiam
difektiĝas la akvoduktaj stacioj.
Nokto estis nigra. En kvieto kaj
obskuro ni efektive ripozis kaj refortiĝis, post timigaj rakontoj pri
Holivudo.
Reveninte la hotelon “Holivudo”, ni ekdormis tiel profunde, ke eĉ nenion sonĝis.